الأربعاء، 21 ديسمبر 2011

الاناركية المصرية

والله يا جماعة انا من فترة كبيرة برصد تشوهات لا خلقية في التفكير المصري .. ليس من باب التريقة والهزار وخفة الدم علي شعبي ..
لا والله انما اقصد التوعية بشكل خفيف يتناسب مع طبيعة الشعب الضاحكـ .


عندما تكون جاهلا فهذا ليس عيبا .. لانك لم تختار كونك جاهل .. لكن ان تتصنع المعرفة بدلا من السير باتجاة العلم .. دا يبقي عيب اوي ..

عندما يستمع المصريين لأي مصطلح غريب اول ما يخطر في بالهم هو ان هذا الشئ مجهول الهوية ما هو الا ديانة جديدة .. هذا اول ما يخطر ببالنا صدقوني ..

لن اتحدث عن ان هذا خطئنا ..لانه ليس كذلك ولكن هناك من ضربنا في مقتل وجعلنا نستسهل التخمين عن البحث ..



اذا اردت ان تخيف المصري من شئ ما . . ابحث عن مصطلح معقد يحمل نفس الفكرة .
مثلا ليبرالية وعلمانية وبتنجانية .. بس المصطلحات دي اصبحت دارجه في الاوساط الشعبية الان .. 


فوجد من يعتقد انه الاعلي مجلسا انه لا بد من وجود مصطلح جديد ليرهب المصريين ..
ولانه علي علم تماما بالطبيعة المصرية المهوسة بالمبالغة والتخمين ..



لو جيت علي واحد بسيط وقلتله العيال دي بيستعملو العنف والتخريب .. ستجد من رد فعله بعض من البرود ..
اما اذا اخبرته بأن العيال دي اناركيين .. تلاقيه يبرق .. ويقولك يا نهار اسود .. ازاي بس يا عم والله ما يبان عليهم الكلام ده .. شوف يا اخي وانا اللي كنت فاكر .. مع اني سلت عليه ورد السلام عادي .. اعوذ بالله ..
رغم ان الحج لم يفهم كلمة اناركي ولكنه اكتفي بالتخمين .. والتخمين يقول ان شكل الكلمة مريب الصراحة فيبقي اكيد ديانة جديدة .. ( طبعا دي الناس اللي ديما شايفه مصر مستهدفة دينيا )
النوع التاني هيقولك ازاي بس يا عم ماهو عادي اهه وكمان بيتكلم عربي كويس انا لسه مسلم عليه ورد عادي ومحستش انه ممكن يكون اناكري .. انكاري .. اناراكي ..

  بس علي فكرة تصدق كلامك صح فعلا دولة اناركيا دي من زمان عينها علي مصر ..


يا اخي كلف نفسك واسأل .. ابحث .. بلاش كل ده اسكت يا عم ..
نفسي اللي مش فاهم حاجة يعرف كويس ان ده مش لعيب فيه .. ولو سكت دا افضل ليه وللشارع بتاعهم كله :) 


نفسي نستغني عن المثل اللي بيقول ( الجواب بيبان من عنوانه )
 

اقرأ عن الاناركية
                                                                             لـ حامد عمر

الثلاثاء، 20 ديسمبر 2011

سيب وانا اسيب !!


رأيت في الايام الماضية من المشاهد ما يدمي القلب وتخجل من انتماء قلة من المغفلين لنفس انتماءاتك ..

مثلا كوني مسلم والحمد لله .. موقف الجماعات والجهات التي تناشدنا بالاسلام - عدا قلة ازهرية - يكاد يصيبني بالجنون فهم لا يتحدثون بحديث الاسلام ولا تعاليمه ولكن للعامة انهم القائمون بأمر الله ..


مثلا كوني مصري والحمد لله ايضا .. موقف مجموعة كبيرة من المصريين سواء داخل اروقة الحكم او خارجها يكاد يجعلك تكره قوميتك التي ما يضرك سزي دفاعك عنها .. وللاسف رأينا جميعا بعض الثوار يقولون لماذا تنزلون الي الشارع للدفاع عن حقوق الناس التي لم تعد تريد الحرية ولقد ارتاحوا تحت نير العبودية ؟ ..

ولكني احب ان اعود الي الجذور واناقش الموضوعات من منبعها .

لذلك اركز دائما علي الكلمات دائمة التكرار لانها غالبا ما تكون مفاتيح للحلول النموذجية :)

نستمع كثيرا الي من يقول نناشد الثوار بأن يلتقطوا العناصر المندسة من وسطهم لانهم يشوهون صورة الثورة والثوار
واخر يصرخ .. ارجعوا الي بيوتكم حتي نري من الذي يخرب ويحرق ويضرب ..

وكأن هذه القلة المندسة مكونة من اطفال رضع ( ما يا برنس لو فكرت شويه احنا هنرجع البيت هيرجعو بيوتهم .. تدور انت علي المخربون لحد ما السمنة تسيح في الشمس ومش هتمسك حد .. تشاورلنا ان السكة امان انزلو تاني في التحرير .. ننزل نجري .. هينزلو معانا .. ولا غلط  ) .

هل تنكر ان هناك فاسدون داخل الجيش والشرطة وقطاعات الدولة ؟؟
اذا كانت الاجابة .. نعم, انكر .. لا تكمل التدوينة وقوم استحمي ونام ..
لو الاجابه .. لا, لا انكر .. انت جدع انت .. تعالي نكمل التدوينة..
..تعال اخي نقارن بين موقفين متشابهين الي حد كبير ..

الان لدينا ثوار بينهم( مندسون) .. ووجيش وشرطة بينهم ايضا خونة ومجرمون هنسميهم ( مندسون ) . 

طيب انت الجيش او الشرطة عارف عساكرك وظباطك وكل بيناتهم وبيانات اللي خلفوهم وقصة حياتهم ومع ذلك مش قادر تطلع القلة المندسة عندك ..

انا الثوار موجود في الشارع يعني اي واحد ماشي ممكن ينضم ليا ولا اعرف عنه حاجة .. طيب مين فينا اسهل انه يطلع قلته المندسة ... الثوار ولا الجيش .. 

طيب اذا كنت انت اسهل ومش قادر .. بتطلب مني اني اقدر .. 

وعلي غرار سيب وانا اسيب .. اقولك طلع قلتك المندسة .. وانا اوعدك ساعتها اني اطلع قلتي المندسة ..

                                                                            لـ حامد عمر  

الأحد، 18 ديسمبر 2011

مكرهتهاش !!


مكرهتهاش !!
 ايوا مكرهتهاش .. حاولو تاني تكرهوني فيها اصلي مكرهتهاش
ايه يعني شدوني من شعوري ..

ايه يعني علي الارض جرجروني .. 
دي ارض بلدي .. دي حضن امي .. بتجرجروني علي احن حضن .. 
ايه يعني جسمي انكشف .. اخواتي ستروني ..
انا اللي فضحتكم لما عرتوني ..



انا من مصر ظلمتني .. وبحبها .. 
ما ابويا وعمي وجدي وخالي .. هم اللي سكتو م البداية ..
هم اللي خلو شويه كلاب .. يعملو حكاية ..
لو كانو وقفو وقالو لا .. مكنش ف يوم عسكري بيحمي ... يجري ورايا 
حدفوني بالطوبة ورصاصة .. وفقعو عيني بس عينك لا ..


سلامة..
الف سلامة ..
برسملك بدمي طريق السلامة ..
مش راجع يا بلدي .. غيرلما اجبلك حقك ..
ولو مجبتوش ...  ابقي اسألي عني .. 
يا هموت فدا حبك .. يا المشنقة مكاني ..

معنديش مانع 





                                                                                                                      لـ حامد عمر

السبت، 17 ديسمبر 2011

الظالم والمظلوم

العلاقة بين الظالم والمظلوم ابدية ..
مستمرة .. 
الي ان ينتفض المظلوم في وجه الظالم ..
عندها فقط .. 
يأذن الله لهذا البناء ان يتحطم .. 
هذا الضباب .. ينقشع 
عندها اما ان يموت الظالم فينتهي الظلم من اساسه...
او يموت المظلوم فتنتهي الانتفاضة ..

لذا عندما نخرج الي الشارع لن نعود الا اذا .. 
تعلقنا في المشانق ..
او علقناهم في المشانق .. 

                            
                                                                               لـ حامد عمر

الثلاثاء، 13 ديسمبر 2011

فكر صح :)

النهاردة تدوينة هدافها اني اجمع حسنات ويا رب ربنا يجعلها في ميزان حسناتي وحسنات اللي ينشرها ويعمل بيها يا رب لحد يوم الدين :)
..

..
قولو امين :) 

























1- لما حد يشتمك .. بدل ما تشتمه ....... ادعيله 
ادعيله ايه يا عم انت ..
ايوا ادعيله صدقني .. 
يا عم انت هتستشيخ فيها .. 
يا عم ولا بستشيخ ولا غيره .. تخيل كده واحد بيقولك يا كذا يا ابن الكذا .. وانت راديت عليه .. ربنا يكرمك وينجحك ويديك كل اللي تتمناه .. تفتكر هيكون رد فعله ايه ؟
..
..
2 - لما حد يعملك مشكلة او يضرك او يسعي انه يأذيك .. وهو دلوات مش ادامك طبعا .. قول .. يا رب بحق ما هو كان عايز يضرني .. اغفرله وارحمه 
طب لو هو ادامي اضربه طبعا .. 
لا يا سيدي مش هتضربه .. هتقول يا رب انا كاظم غيظي لأجل وجهك الكريم .. وتبتسم 
ابتسم !ّّ!! 
اها ابتسم .. واضحك كمان .. في البدايه صعبه .. بس ان شاء الله هتقدر وامسح كده بايدك علي صدرك .. كان في حاجة مش كويسة وانت بتشيلها :) 
 ..
..
3- بدل ما تدعي علي غافل .. ادعيله بالهداية :) 
مش محتاجة شرح دي اظن :D
..
..

4- ارجوك ارسم بعنيك ومخك دايرة صغيرة حولين كل واحد تعرفة حط ادام عنيك جوا الدايرة دي ( اموره الشخصية - اموره العائلية - لبسه - شكله - دينه - طريقة كلامه - نوع الموبايل اللي شايله - تسريحة شعره ) وحاول متكلموش عن حاجة منهم الا لو هو طلب ده :). 
..
..
5- افرح لغيرك يفرحلك .. امي دايما تقول كده .. جرب تسمع كلام امي وان شاء الله خير :) 



                                                                  لـ حامد عمر

الأربعاء، 7 ديسمبر 2011

حملة ركز

عزيزي المصري تعالا نبدأ سوا حملة ركز ..
 هدف الحملة ان سيادتك تركز شوية .. انا شخصيا شايف انك اتعرضت لمجموعة كبيرة من التجارب والخبرات اللي من الصعب استيعابها كلها في وقت قصير زي كده .


خصوصا ان بعض التجارب دي كانت صادمة لانها غيرت بعض الثوابت والحقائق العلمية بالنسبة لك . 
يعني لو رجعنا ورا شوية اول لما اكتشفو ان الارض كروية كانت صدمة قوية لانها هدمت بعض الاسس العلمية وقتها ولكن لا يمكن مقارنة هذه الصدمة بتلك التي تعرض لها المصريون عندما تنحي مبارك .. كانت هذه احدي الحقائق التي رسخت في صدورنا عندما تذكر كلمه رئيس فانها تعني مبارك ..

طيب بلاش الحقائق العلمية اللي اتغيرت كفاية عليك كمية المصطلحات الجديدة اللي اقتحمت حياتك من غير لا احم ولا دستور .. اظن دي كفايه انها تربكك .
بس معلش سامحنا وحاول تركز ..

قالو العلمانية هي فصل الدين عن الدولة ثم عادو ليقولو هي في الدين عن السياسة وفي الاصل كانو يعرفونها علي انها فصل الدين عن الدنيا .. ركز عشان التعريفات بتتغير من وقت للتاني حسب الصورة المناسبة
قال الليبراليين انهم دعاة حرية وعدالة وعندما خرجت من بعض منهم بعض الاقوال مما لن نرضاها قالو فلان لا يمثل الليبرالية . 

الاسلاميون هم جنود الله ودعاة الدين ولكن عندما تخرج من بعض منهم بعض الاقوال والافعال تجد من امتلك عقلا منهم يندد بما فعلة الاخ وهناك من يدافع علي استحياء وهناك من يدافع باستماتة( تحت غمامة تأليه الشيوخ )


ركز ... ارجوك ركز 


                                                                       لـ حامد عمر

الثلاثاء، 6 ديسمبر 2011

بحبها لما ..

* بحبها لما عنيها تضيق وهي بتضحك .. لما اكون بحكيلها .. بضحك معاها .. بتريق عليها .. عيونها بتضعفني .

* بحبها لما تبصلي بحنان .. نظرتها بتبقي كلها امتنان كأنها بتشكرني علي وجودي .. متعرفش انها هي وجودي .. بتملكني بابتسامة هناك بعيد علي طرف شفايفها .

* بحبها لما تلمس بطرف صوابعها ملامحي .. لمستها انعم من ورقة وردة ناعمة علي خد بنت عندها 4 سنين .

* بحبها لما تكشر عشان بتكلمني وبتأخرت قبل ما ارد عليها .. بترسم الغضب علي ملامح حريرية مش ذنبها ان الغضب مبيعرفش يتجسد في ملامحها .. بتكون زي طفل بيمثل انه بيبكي .. يصعب عليك بس تضحك عليه .

* بحبها لما تتكلم عن ولادنا بحس وقتها بالسفر عبر الزمن .. بشوف ولادي منها .. بشوف حياتي معاها .. بشوفها .

* بحبها لما تتنرفز عشان عمال اهزر وهي بتتكلم جد .. بتحكي في موضوع مهم .. وانا بقاطع كلمها كل ثانية .. عنيها بتقول اسمعني .. وقلبها نفسه افضل اضحك ديما .. دا اقصي امانيها ضحكتي .

بحبها ...


                                                         لـ حامد عمر

الجمعة، 18 نوفمبر 2011

الله يغفر ..

عفوا الله يغفر لأنه الغفور ولكن نحن البشر اضعف من ان نقارن قوي الغفران لدينا بالله الواحد القهار ... ومن هذا المنطلق اعلنها لن اغفر- وحتي الممات-  للتلفزيون المصري ما فعله بشعبي .

انه ذلك الجهاز الذي اقنع الناس يوما ما بأن الميدان لم يعد تحت الحكم المصري ( وقد صدق ) 

انه يعج بالمئات من رجال الموساد والمخابرات المركزيه الامريكيه والصرب وحماس وحزب الله والايرانيين والكثير الكثير من المندسين في حين تقبع القله المصريه التي لا حول لها ولا قوه داخل الميدان يحركها اعداء الوطن ( راجع فيلم البرئ لاحمد زكي ) .

انه ذلك الجهاز الذي عرض لنا اقتحام السفاره الاسرائيليه علي الهواء كمباريات الكرة وحجب عنا مشهد 2 فبراير عندما كان عساكر الجيش يصطفون علي الجانبين وتمر من بينهم الخيول والجمال لترقص باقدامها فوق رؤوس ابناءنا . 

عفوا لن استطيع الغفران .. اسف انا مواطن غير صالح ..


                                                                لــ حامد عمر

الأربعاء، 16 نوفمبر 2011

الشرير ..

مقدمه :)
 لحظات تأتي الينا الفكرة راكعة مستسلمه وتطلب منا البوح بها حينها نهمل .. ننسي .. نتأخر فتفوتنا افضل اوقاتنا .. 

تعريفات هامه :
الشرير : ليس من يفعل الشروحسب ولكنه ذلك الشخص القادر علي منح افعاله الشريره نقطه ضعف لا يراها الا صاحب رؤيه نافذه من هؤلاء الاخيار اما البسطاء فلا يشعرون حتي بتلك الثغره ويكون بذلك يمارس افعال الشر من البسطاء ويتسبب في ايلام من يفهمون تلك الافعال لان البقيه لن يصدقوهم .. 

الثلاثاء، 8 نوفمبر 2011

افكار تودي في داهيه :)

مش هكتب مقدمه ندخل في الموضوع علي طول :)
  
اولا : المقدمه :P 
..................................... :P 

ثانياً: ارشادات القراءه
 

يمتنع اصحاب الفكر المتحجر ويمتنع كل من يري نفسه الصح دائما ويمتنع دخول اصحاب القلوب الضعيفه من عبدة الاوهام  ويمتنع الناس اللي بتحكم علي الجواب من عنوانه ويمتنع المتسرعون والاغبياء والحمقي ومدرسين اللغه العربيه :D ( عشان المقال مليان اخطاء لغويه )

عمركم شوفتو واحد يمنع ( كل ) الناس تقرأ كلامه :P :P

 اليوم نود تصحيح بعض الامور المختلطه عند بعضنا  :

الحقيقه الاولي  : المصريين مش هم الفراعنه وعشان محدش يقولك دا قرأ البحث بتاع قوم عاد والكلام اللي زي الفل ده اصبر شويه يا عم المثقف الموضوع  كبير انا اقصد ان المصريين مش عشان اتورثو  الارض اللي كان فيها الفراعنه  يبقي كمان اتورثو انجازاتهم فهمت دلوات قصدي لو مفهمتش هبسطهالك .... في ناس بيقولو ان الفراعنه هم اللي بنو الهرم وناس تانيين بيقولو ان قوم عاد هم اللي بنو الهرم احنا بقي ناس تالتين ولا تبع الفراعنه ولا قوم عاد بالتالي عيب ننسب الانجازات بتاعت الفراعنه او قوم عاد لنفسنا وحتي لو فرضنا انه عشان احنا اللي لحقنا الارض في حالة قوم عاد  او احنا اللي ولادهم في حالة الفراعنه دا مش دليل ماهو  اللي عايشين وسطنا في منهم احفاد صلاح الدين اللي ربنا كرمو وحرر الاقصي ورغم ان الناس دي عايشين وسطنا الا ان الاقصي ما زال محتل :(   :(

لو انت اتحملت الكارثه اللي اتقالت في الحقيقه الاولي فانت الان مؤهل لتلقي الصدمه التانيه :D

الحقيقه التانيه : ساكنو الدول العربيه مش ابناء النبي ولا الصحابه ولا حتي حصلو ولاد الكفار اللي كانو عايشين ايام الرسول .. استني يا نجم بلاش تسرع انا مقصدش غير الاهانه والتهزيق والله اعلم بالنوايا :P ... ماهو فكر معايا كده بزمتك يا اخي وراضي ضميرك الرسول او الصحابه كانو يرضو باللي بيحصل مننا الايام دي من المنكر والفجور طيب بلاش نتكلم عن الفجور ولا المنكر 
بزمتك الكفار كانو يقبلو ان قبيله اختهم كده يعتدي عليها ( زي فلسطين والعراق وافغانستان .... ) وهم واقفين يتفرجو
عرفت انه حتي احنا اخلاقنا محصلتش اخلاق الكفار اللي كانو زمان :P 


لو انت مستحمل لحد هنا اشكرك انك مديني فرصتي للنهايه :) :)

الحقيقه التالته : مكنتش ممكن اتكلم عنها لولا اني سمعتها من واحد عزيز عليا وكان نص كلامه ( الاسلام لو مش حق مكنش هينتشر) لو انت مش مؤيد للجمله دي اقدر اقولك انزل هنا لان الكلام الباقي مش هيختلف كتير عن اللي في دماغك لكن لو انت مؤيد للجمله دي لا اتفضل كمل قرايه :) :) 
اولا اسباب انتشار الاسلام كتيير اوي الحمد لله (مش مجالنا اننا نحكي عنها هنا )  بس مش منها انه عشان حق لان احنا في عالم فيه من الخير ما فيه من الشر بالتالي سواء كانت الفكره خير او شر ستجد من يؤيدها بدليل انتشار الالحاد وانتشار المسيحيه واليهوديه والجمعيات الخيريه وصالات الرقص والقمار وكلها اشياء منها الجيد والسئ ولكن الكل ينتشر اتمني تكون فهمت قصدي ووصلت لوجهة نظري 

حمد لله علي السلامه اتفضلو انزلو هنا اللي هيسيب تعليق يتفضل واللي هيعمل نشر يتفضل واللي هيمشي من غير اي حاجه خالص يتفضل :) :) 


                                                                                                        لــ حامد عمر                                 

الأحد، 6 نوفمبر 2011

ابتسم .. العب .. صفي نيتك :)

ابتسم :
        لن اقول لك ابتسم تبتسم لك الدنيا
        لن اقول لك كن جميلا تري الوجود جميلا 

        لن اتحدث عن تأثير الابتسامه في النفوس 
        لن اقول لك ان الابتسامه وصيه دينيه 
        لن اكرر كلام الحكماء عن الابتسامه 
        لن اقول لك انها مفتاح لكل الابواب 
        فانت تعلم كل ذلك مسبقا .
       لكن سأسأل كيف تعلم كل هذا ولا تبتسم
 

العب :
        نعم العب واستمر باللعب وعندما تنتهي من اللعب ابدأ العب من جديد 

       اخرج من ذلك الاطار الذي ساهمت انت وعائلتك ومجتمعك في صنعه ذلك الوقار المزيف او حتي الحقيقي فلا تعارض بين الوقار واللعب
العب عندما تعمل والعب عندما تلعب افعل كل شئ وانت تلعب وان فعلت ستتغير حياتك فقط العب
 

صفي نيتك : قبل ما تبدأ تلعب انظر الي السماء وابتسم وارفع يديك اليها وقل الحمد لله ثم انطلق وما بدأ بأسم الله فلا تقلق منه 
اذا كان خيرا فسيبارك الله فيه 
ان كان شرا فسيقلل من حمدته عنك كثير بعد ما تخربها :) 

العب ولو لم تلعب فلم نفسك او انتظر حتي يلومك احدهم :) :) 

                                                         لـ حامد عمر 

الأربعاء، 2 نوفمبر 2011

انتبهو لعنكم الله :)

انتبهو لعنكم الله .. هو احد اكثر ما كتبت ايلاما لصدري .. انتبهو لعنكم الله ..
نحن ذلك الجسد الخامل المريض ..
لعنكم الله ( أليس مِنكُم رجلٌ رشيدٌ )
فلتدق الخوازيق لكم جميعا ولترفعو الي السماء في عباءة سوداء ملعونه ولتذكر اسماءكم دائما بجوار اللعنه يا شعوبنا 
انه ليس اليأس .. ( وَلا تَيْئَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لا يَيْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الكَافِرُونَ )

ولكنها صدمه لعلها تعيد النبض الي قلوب قد جفت منها الدماء وتحجرت 
مثلنا كمثل المريض الذي يغالط نفسه ويدعي الصحه 
انتبهو شعوبنا .. انتم شعب عادي .. عادي جدا .. لستم الفراعنه ولا انتم من الحضاره الاسلاميه في شئ .. انتم مثل السوق في اواخر ايامه يتبقي به من البضائع ما كسد .. واسعاركم تنافس التراب رخصا ..
انتبهو لعنكم الله .. 
تلخيص حاله المريض : 
لدينا فساد ورشوه وسرقه وبلطجه ومجلس يسعي ليمتلك السلطه وان كان من الكواليس واراضي محتله واخوان يموتون جوعا ودين يتاجر به وكلاب تغرس اسنانها في مؤخراتكم لتصرخون بانكم تريدون العفو .. 
لكم اصبحنا نتغافل عن امراضنا ..
الاحصائيات علي جوجل تقول ان العرب كلمه هيفاء كتبت اكتر من احمد ومحمد معا 
الاسئله علي الفيس تسأل اذا كانت الاظافر الطويله جيده للفتاه او من هو افضل مطرب او ممثل او هتنزل فيلم ايه في العيد وبتستحمي بمايه سخنه ولا بارده وبتحب تشرب نيسكافيه او شاي .
نعم اكاد اجزم بأن هذا ليست كل اهتماماتنا ولكن وللاسف هي جزء .

اخيرا اقول دائما يتم الحشد بالمعاني السيئه لانه ليس من الممكن وجود من ليس له معاني سيئه 

شكرا 

                                               لـ حامد عمر  

الخميس، 15 سبتمبر 2011

هكر ابو اسماعيل

من غير مقدمات ....
 



الراجل اللي اخترق صفحه الشيخ حازم ابو اسماعيل : 


1-اما انه من معارضين الدوله الدينيه وعايز يضرب الاخوان في السلفيين 


2-اما انه من الاخوان او السلفيين وعايزنا نوصل للاستنتاج رقم 1 فا نكره المعترضين علي الدوله الدينيه

3-اما انه من اتباع المجلس العسكري وعايزنا نوصل لاي استنتاج من اللي فوق فا يبدا الكل يشك في بعضه


4- اما انه تبع الشيخ حازم ابو اسماعيل نفسه وعايز ياخد تعاطف


واحب اقوله في كل الحالات انت غبي اوي عشان احنا شعب بينسي وبالتالي يومين او تلاته والناس هتنسي الاختراق ده يا كائن البطيخه انت .

                                          لـ حامد عمر

السبت، 27 أغسطس 2011

عم محمود والدوله المسيحيه

في يوم من ذات الايام كان ياما كان ... ستوب 
انا مش هينفع احكي بالطريقه دي للاسف مش لوني .. خليني البس جلدي وارجعلكم ...
رجعتلكم .. ببساطه الموضوع كله بدأ وانا راجع من بره  بالليل كده لقيت عم محمود البقال قاعد عمال يشاور ويكلم نفسه .. علي فكره يا جماعه هو مش مجنون خالص دا راجل طيب جدا يعني .. المهم .. 
مالك يا عم محمود .. قالي استاذ خالد .. شوفت اللي بيحصل في المنطقه يا استاذ خالد .. راديت وانا حاسس ببعض الاسي وقلتله اهو ليبيا قربت وان شاء الله سوريا واليمن .. قالي ليبيا ايه وسوريا ايه يا خالد يا ابني ؟؟!! انا بكلمك عن المنطقه بتاعتنا الشارع بتاعنا يا ابني .. 
انا : الشارع !! ماله يا عم محمود ماهو زي الفل اهه .
هو: فل ايه يا ابني انتو لسه صغيرين مش مدركين للمؤامرة اللي بتترتب في الشارع ده .
انا : مؤامرة !! مالك بس يا عم محمود انت صاحي من بدري ولا حاجه وعايز تنام ؟
هو: يا ابني الاستاذ بولس جاب واحد اسمه هاني وسكنه في الدور التاني في عماره الحج علواني 
انا : انا اتجهت للشعر ولا ايه يا عمنا !! ههه لا بس حلوه .
هو ( بعصبيه ) : يا ابني انا مش بهزر الموضوع كبير دا اول حجر في بناء دوله مسيحيه في شارعنا .
انا : دوله !! كل ده عشان هاني سكن في الدور التاني؟!
هو : يا ابني الموضوع شائك جدا ..... 
انا : استني يا عم محمود شائك دي مش بتاعتك .. انت اتفرجت علي التليفزيون انهارده .!
هو : اه ويا ريتني ما اتفرجت بيقولك واحد كده اعلن قيام الدوله المسيحيه في مصر وهو في امريكا وانا خايف يا ابني لاجي في يوم معرفش اصلي الفجر في الجامع .
انا : يا عم محمود ينفع انت تفتح دكان في القاهره وانت عايش هنا في طنطا .
هو : لا مش هعرف اراعيه .
انا : هو كده البيه كان شارب كاسين وهو ماشي بيطوح دماغه خبطت في الحيطه فطلع الكلمتين دول وبعدين يعني ماهو هاني ده كان ساكن في حته تانيه قبل ما يسكن هنا يعني مزودش المسيحيين في شئ ولا ايه يا عم محمود ؟
هو : والله كلامك ده معقول برضه انا قلت انه شارب .
انا : يعني هو ده الجزء المعقول في كلامي .!! هههههههههه
المهم فهمت يعني ان الموضوع مش كبير اوي  كده .
هو : ربنا يطمن قلبك يا ابني .. انا اللي كان مجنني ان بولس ده راجل كويس واقول ازاي بس يشارك في كده ..
انا : مش كل حاجه بيقولها التلفزيون بتكون صح ..


مصر فيها ناس بسيطه كتير يا جماعه ناس عندها قابليه لتصديق اي شئ وبناء رد فعل لهذا الشئ حتي وان لم يكن موجودا 
مش بس عم محمود وكمان عم غبريال .. والموضوع لو متلحقش بدري بيبقي مشكله .. مش بعيد كنا نصحي نلاقي عم محمود عامل لافتات بتندد وتشجب سكن هاني في الدور التاني .. 
دا دورنا لما تشوف فكره مش صح متستناش انها تنتشر انشر الصح ... شكرا 


                                            لـ حامد عمر

الأحد، 21 أغسطس 2011

كلام اتقال ..

* لو كان صنع الثورات سهل كده كانت امريكا دربت المعارضه في العراق او افغانستان ومكنتش راحت تحارب.

* اخويا في الفيسبوكيه .. ارجوك احذر .. الفيس يعطي معلومه ولا يصنع مثقف . 

* لما تقرأ معلومه .. اتأكد انك قرأتها صح .. ولما تتأكد .. اتأكد تاني .. وبعدين دور علي مصدرها .. ولو مصدرها موثوق فيه .. اقدر اقولك انها صح بنسبه 50%.

* لما تسمع كلام في الراديو يبقي صح بنسبه 50% ولما تسمعه في التليفزيون يبقي صح بنسبه 20% .

* امريكا تعتمد علي الزئير الان لأن اسنانها بدأت في التساقط .


* لما حد يقولك ان اسرائيل اقوي من مصر .. يبقي يا ميعرفش اسرائيل يا ميعرفش مصر يا ميعرفش ربنا . 


* ارجوك اعتبر اخبار الفيس زي الدواء .. ولا ينفع متاخدوش ولا ينفع تاخد منه كتير .


* صاحبك لما يبلغك خبر .. من الذوق متكدبوش .. من العقل متصدقوش .. من القلب ابوس ايدك متنشروش .

                                                 لـ حامد عمر

الجمعة، 19 أغسطس 2011

ثوره ولاد الكلب .. مقتل 3 مصريين

ببساطه ده مش مقال ولا تدوينه دي قصة حياتي من الساعه 9 انهارده لحد الساعه 10 يعني لمده ساعه اللي غاوي صداع يقراها واللي مش هيقراها ارتاح كتير .. 
فتحت الفيس تقريبا الساعه 9 زي ما قلتلكم وبدأت اشوف الاخبار ايه لقيت ناس عماله تتوعد اسرائيل ان مصر مش زي اللي عرفوها 30 سنه ونس بتشتم وناس فرحانه بشويه كلام لسه مش مؤكد ..
واحد منزل اغنيه يا اسرائيل لحمزه نمره 
والتاني  كاتب ان الجيش بتاعنا بياكل الفراخ نيه 
والتالت كاتبلهم اسألو ابوكم عن الجندي المصري في 73 
و..و..و.. 
المهم فكرت وبعدين ..
تبدأ الاحداث دائما نفس البدايه .. 
اسرائيل تعمل مصيبه .. ثم الاقي كل الناس حاطه صوره العلم وهو مولع او كلام عن اسرائيل .. ثم شتيمه في اسرائيل .. ثم عدم تحرك الجانب المصري .. ثم انتقال الشتيمه للحكومه المصريه ..
واحد هيقولي انت مجنون ده قبل الثوره .. مصر دلوات دوله تانيه .. وبصفتي من التراس ثوره يعني مؤيد جامد ودايما بدخل نقاشات موسعه دفاعا عن الثوره .. هصدقك .. لكن هل تعتقد ان القائمين علي الحكم الان في مصر يفكرون بنفس الاسلوب وبالتالي سنجدهم بعد ساعتين يعلنون الحرب علي اسرائيل .. حتي وان كنا بعد الثوره .. 
اري ما حدث طبيعيا ومتوقعا الثورات العربيه هي عنصر هام في حياه اسرائيل ولن تقف هي مكتوفه الايدي تجاه ما يحدث عربيا ولكنها ايضا تعلم جيدا ويعلم العقلاء منا انها لن تنجو مما يدور داخل الدول العربيه من ثورات لن تخرج اسرائيل مما يدور حولها بثوب سليم .. وستصاب .. وستتألم ولن يتم ذلك من خلال صوره البروفايل بتاع سيادتكم ولن يتم من خلال السباب ولا كمان من خلال شويه كلام بنهدد بيه ..
لا اظن بان الشباب الذي فكر في خدعه عمر سليمان واللي بعتبرها من اقوي ما ساعد علي استمرار الثوره واعلم ان الاغلبيه لم تسمع عنها اصلا وهو ايضا الذي فكر في اثناء الثوره في الكثير من الافعال التي كانت بمثابه ضغط مباشر علي الخصم في نص ملعبه مما ادي الي انسحابه وانهياره جزئيا حتي الان .. لا اظن بهم ابدا عدم القدره علي ايلام اسرائيل .. الحروب انواع والكل يعلم ولن اعدد انواعها فقد حفظنا هذا الكلام ... 
ولا بد ان نجد وسيله تؤلم اسرائيل ..
عندما قامت موجات الاعتراض علي الحكومه الاسرائيليه في قلب اسرائيل كنت من اول الداعين لمساندتها .. وتلقيت الكثير من التوبيخ .. وكلام زي ( دول عاملين المظاهرات دي علشان يزودو المستعمرات وعلشان الغاز بتاعنا يرجعلهم ) 
 وغلبت افهم الناس يا عم الحج ماشي .. خليني معاك ونحسبها براحه 
بذور ثوره في اسرائيل ضد الحكومه .. المصريين بيشتمو البذور دي ( ثوره ولاد الكلب لرواد تويتر ) .. الشعب الاسرائيلي مستغرب من موقف المصريين .. الشعب الاسرائيلي غاضب من المصريين .. الجيش الاسرائيلي يقوم بعمليه في سيناء ويهدد باعتداءات او ما شابه .. الشعب الاسرائيلي نارو تبرد من ناحيه المصريين .. الشعب الاسرائيلي يري ان حكومته جابتله حقه .. الشعب الاسرائيلي يعود الي منازله هادئ البال وراضي عن حكومته .. الاستقرار يعود الي شوارع تل ابيب .. ردايو اسرائيل ( تتوجه الحكومه الاسرائيليه بخالص الشكر لمصر حكومه وشعب علي الدور الذي قدمته مصر لاعاده الهدوء الي شوارع تل ابيب ) 
راديو مصر ( مشغل اغنيه قلنا هنبني وادي احنا بنينا السد العالي ) 
من يوم ما اتولدت ونفسي اعرف بنسمع ليه الاغنيه دي ماهو السد اتبني ومتنيل قرب يقع يعملولنا واحدا تانيه عن الترميم بقي 
المهم حبيت اقول اننا كنا ممكن وما زلنا نقدر نضرب اسرائيل في مقتل لو ساندنا ( ثوره ولاد الكلب ) 

                                                 لـ حامد عمر 

الجمعة، 5 أغسطس 2011

كن ما انت عليه ..

صدقني يا ابني في امل تكون احسن دا شئ مش مستحيل .. لكن هتقلد .. ممكن تبقي كويس لكن في النقاط المشتركه بينك وبين اللي بتقلده .. مستحيل هتكون افضل منه لانك زي المرايه .. مجرد مرايه .. هتعكس صورة الاصل .. طيب لو مفيش نور .. الاصل هيفضل موجود .. لكن انت .. بح 
تحمل من الكلمات ما لن تتحمله .. فالمبدأ ان لم ينبع من داخلك .. لن تقوي علي تحمله .. وستنقض ما تقول .. وبيني وبينك .. ساعتها هيبقي شكلك وحش اوي .. لا بجد .. اوي اوي :D

فكرت في يوم انك ممكن بتقليدك تتفوق .. طيب روق كده .. اهدي 
المبدع موجود وان اختفي المقلد .. والمقلد مختفي اذا لم يوجد من يبدع .. 

لكل منا عبقريته .. هناك من يبدع .. وهناك من ينقل .. وهناك من يسرق .. لكن المبدع يظل الاطول يدا .. والاقوي لسانا .. والابقي 

                                                    لــ حامد عمر 

الخميس، 7 يوليو 2011

الثوره الباسمه 2

اري الكثير من التفاؤل بالثوره الثانيه وربنا يجعلها فاتحه خير بس في راجل عاجوز جارنا وانا بكلمه عن الموضوع ده
قالي "عارف يا ابني لو نزلتم التحرير ووقفتو ايد واحده بجد هتنفذو كل اللي نفسكم فيه غصب عن العسكر وغصب عن الطخين , لكن لو نزلتم وبان بينكم فرقه هتكونو انتو اضعف من ان اضعف كلب من كلاب السلطه يدوس عليكم بجزمته وساعتها استعوضو ربنا في الثوره .. الايام علمتنا انه مفيش حاجه مفيده بس وان كل حاجه ليها فايده وضرر خدو بالكم يا عيال وربنا ينصركم"

الثلاثاء، 5 يوليو 2011

وليه اعمل دماغ , مانا عندي واحده..

يوما ما كتبت علي صفحتي الشخصيه تلك العباره ((
اذا اسـتـطـعـت فـهـم كـلـمـاتـي بـسـهـولـه ، فـانـت لـم تـفـهـمـهـا عـلـي الـوجـه الامـثـل )) 
وواجهت بعض السخريه من جانب وبعضهم وجه لي النقد والاخر قال مغرور ..
فتابعت قائلا  ((ان اردت ان تكون بين الناس حكيما فلا تتجمهر حين يتجمهرون))
وقلت ايضا ((مائه متر عكس التيار = الف متر معه))
 ثم (( لا ثوابت الجميع يتغير هناك من نرفع الرأس لنكلمهم وهناك من نقترب من الارض وندقق النظر لكي نراهم حتي))
ثم (( المبادئ لا تتجزأ , لكن يمكن تغييرها بسهوله ..))
واخيرا كتبت (( احد اهم وظائف اليد الثانيه هي غسيل ظهر اليد الاولي اذا اصابها الوسخ )) 
المعني واضح لاننا منذ بدايه ثورتنا قلنا الجيش والشعب ايد واحده فعندما توسخت هذه اليد لم تجد يدا اخري لتغسلها
والان بعد ان فهمت المغزي من العباره هل لا تزال تعتقد انك تفهم كلامي بشكل صحيح ..
انا مؤمن تماما انها مسئله منظور .. 
ولكن هناك ما اسميه بالنظريه الاكثر شموليه . 
                                                        لـ حامد عمر

الاثنين، 4 يوليو 2011

شخص واصل ..

هو شخص واصل ..وفاشل تواصل ..يقولك متعرفش الحلو ابن مين ..لازم لما يؤمر الناس تقول امين ..والنفخه كدابه ..وفاكرنا في الغابه .ابن الاسد يؤمر ..واخطائه بتمر ..والامر اصبح مر .. وفاكرنا ساكتين .. لا فوق يا عسول .. اهو جاك الشعب غول .. لا يهمه ابن صول .. او حتي ابن امين .. ولا حتي ابن المحافظ .. ولا حتي ناس تانين .. اسمع يابني وافهم ..الحياه ادي وخد .. الحياه ابني وهد .. الحياه بوسه علي خد .. وقلم علي تاني خد
                                                     لــ حامد عمر

السبت، 2 يوليو 2011

فقط في مصر ..

انطلاقا من مبدأ التميز و الاختلاف قررنا التالي : 
1- لما هنقول ((الحمد لله علي كل حال)) معناها انه احنا مضايقين شويه لكن لو مش مضايقين هنقول ((الحمد لله تمام)) معناها كده 100 فل وعشره .
2- لما هنشوف زباله ( اعزكم الله ) في الشارع هنقول شعب ...... مع ان انا من شويه منزل كيس الزباله والقطه قطعته ونطورت الزباله يمين وشمال 
3- لما هنشوف واحد بيكسر سور الجونينه او مثلا كابينه التليفون مش هنكلمه لا هنكتفي بالفيبراشن 
4- لما بنعدي طريق اتجاه واحد بنبص في الاتجاهين والسبب هنعرفه في نقطه التميز اللي بعد كده 
5- البروفيشنال في السواقه في اي مكانمحترم هو اللي حافظ تقاليد واعراف وقواعد المرور وبيحافظ عليها لكن من مبدأ التميز عندنا الاخ البروفيشنال هو اللي يعمل كل حاجه عكس قواعد المرور وميعملش حادثه .
6- قررنا كل مانشوف حاجه غلط نقول اصل الناس لسه مش واخده علي الحريه ( طيب ما تخدو ي اخويا هو حد حايشكم ) 
المشكله اني لاحظت ان اللي بيقولو كده كتير يعني لو اللي بيقولو كده احترمو الحريه وخدو عليها زي ما بيقولو اكيد هنحس بفرق .
7- قررنا كمان نشتم التعصب لما يطلع من فريق غير بتاعنا لكن لما يطلع من الفريق بتاعنا يبقي لازم تظهر الاعذار .
8- قررنا منرجعش اي وكسه احنا فيها لاسبابها الحقيقيه .
9-قررنا نفضل ملتزمين بالمثل بتاع باب النجار مخلع .
10- قررنا نشترك في اربعين الف صفحه لمحاربه الفتنه الطائفيه وننزل فيها صور وفيديوهات بتنور المكان ( بنار الفتنه ) .
11- واخيرا قررنا نساعد الغلط من ناحيه ونشتم فيه ( واللي اتنين غلط ).
ارفع راسك فوق انت مصري ...


                                                  لــ حامد عمر

الأربعاء، 29 يونيو 2011

ما وراء الابواب !!

كن مؤمن بأن الابداع يحتاج الي لحظات صعبه من التفكير تشبه لحظات الولاده للفكره ويصاحبها الالام مثل الولاده تماما وتصاحبها تلك الابتسامه التي تعطيعا الام لوليدها بعد الولاده تبتسم انت ايضا بعد ان تلد فكره .

هناك ما اسميه الباب الخلفي للعقل وهو المدخل الشرعي لكل مبدع حيث انك تري ما لا يراه الاخرون ليس لعيب فيهم ولكن لميزه فيك انت . 

انظر للاشياء نظره مختلفه ومتفحصه .

كن كما انت ولا تتظاهر بالعبقريه فالتظاهر يتطلب منك تركيز يقلل من فرص ولاده فكره ..

انظر الي الحيوانات لتحصل علي الحكمه التي تريد . 

وانظر الي البشر لتطبق حكمتك علي افعالهم .

تدبر السماء والارض واسأل كما شئت ان تسأل فهناك حتما اجابه لم يرها احد في انتظارك .

احتفظ بطفولتك وهذبها ومشط افكارك درويا لتكون افضل . 

اكتب كل ما يخطر ببالك فالعالم به المليارات من البشر حتما كلامك سيرضي احدهم .


                                                    لـ حامد عمر

الثلاثاء، 28 يونيو 2011

الشرطه المحترمه

في اي مكان محترم في العالم لما انت تتصل بالشرطه بيكون الحوار كالتالي :
النجده : مع حضرتك فلان الفلاني خيريا فندم
انت : في حادئه ( مثلا ) في المكان الفلاني عربيه خبطت واحد راكب عجله
النجده : حاضر يا فندم حالا هيكون عندكم دوريه وعربيه اسعاف


عندنا في مصر للاسف الحوار كالتالي :
النجده : سلامو عليكم مين بيتكلم ( كأنك متصل بخالك مثلا )
انت : حضرتك في حادثه في المكان الفلاني كذا كذا كذا
النجده : طيب ومستعجل علي ايه احكيلي بقي العربيه اللي خبطت الست لسه موجوده ولا هربت
انت : والله ما اعرف انا طلعت اكلمكم ومش عارف العربيه لسه تحت ولا لا
النجده :طيب المصاب مات ولا لسه ؟؟
انت : والله ما اعرف يا سيدي .
النجده : لازم تكون عارف مين معايا (تاني )
انت : علان العلاني
النجده : دا رقمك اللي ظاهر عندي ؟
انت ( وقد فقدت الامل وبترد بصوت مستسلم ) : ايوا هو ده




المشكله ان في مصر اللي بيرد علينا عسكري للاسف المفروض ان الشرطه بيكون عندها كول سنتر
للاسف في مصر العسكري هو اللي بيسالك انت مين ( متعود علي نظام التحقيق ) مع ان المفروض العكس هو يقول اسمه علشان لو متعاملش بجديه مع المتصل تعرف تشتكيه لكن الموضوع عايم جدا


وبما ان الدنيا ماشه اليومين دول بالحملات ولو اني معترض عليها ( لكن القصه اللي حاكيتها فوق دي والله اتكررت معايا مرتين بعد الثوره ) قررت اعمل حمله اسمها : لازم الراجل بتاع الشرطه اللي بيرد يقول اسمه ... 

                                                        لـ حامد عمر 

الثلاثاء، 21 يونيو 2011

يعني هموت يا دكتور ؟؟

المصريين : ناس بس مش زي كل الناس دول احسن ناس واجدع ناس واكتر شعب صادق وامين وشهم لا وكمان خد بالك ياللي انت مش مصري حب بلدك زي ما انت عايز اكيد مش هتحبها زي ما المصريين بيحبو بلدهم وركز شويه هتشوفنا اذكي شعب علي وجه البسيطه والخبيثه كمان ولو فاضي ممكن تعرف انه مصر هي محط انظار العالم وكل العالم سايب شغله وقاعدلنا احنا بقي عندك العالم بيتقسم جغرافيا لسبع قارات باين وبيتقسم مناخيا لنوعين وبيتقسم اقتصاديا لاربع انواع وسياسيا لسبع انواع 
بس اللي محدش يعرفه انه في تقسيمه تانيه ولا بتقيس بالموقع ولا المناخ ( الجو يعني ) ولا بالفلوس ولا بنظام الحكم لا دي تقسيمه جديده اسمها (المصريانيه) يقولك مثلا البلد الفلاني مصريانيتو 25% .
نشرح براحه , انطلاقا من مبدأ ان العالم كله قاعدين صايعين موراهمش حاجه غيرنا فكان لازم نصنف العالم الصايع ده . 
1- ناس بتحبنا 
2- ناس بتكرهنا 
3- ناس بيتأمرو علينا 
وطبعا التقسيم مبني علي الشعوب مش الحكومات لان الحكومات بتحكومها المصالح 
مثلا شعب بيحبنا زي البنات بتوع اوروبا اللي بتكون البنت منهم عايشه علي امل انها في يوم من الايام تتجوز مصري لان المصري بيقول كلام حلو وكده ( نفسي افتكر سمعت الكلام ده فين قبل كده ) 
شعب بيكرهنا زي مثلا الدول العربيه واللي بيغيرو مننا علشان احنا احسن منهم ( نفسي اعرف فـ ايه ؟؟) اللي بشوفو اننا كلنا عند كنسوب ( سالب اربعه ) تحت مستوي سطح التخلف .
شعب بيتأمر علينا زي اسرائيل وحاليا شعب الفلول ودي قبائل بدائيه ظهرت في اوائل عام 2011 ميلاديه نتيجه تفكك الدوله الحاكمه .

يا جماعه , يا اخوانا , احنا مستهدفين من نفسنا اكتر ماحنا مستهدفين من الناس .
فكرو في البلد وملكوش دعوه بالناس اللي حولينا ابوس رجليكم قبل ايديكم .
نفسي اعرف ليه لما بنكون عايزين نمدح نفسنا بنجيب امثله عن دول علي انها اسوأ مننا .
ولما نكون مضايقين شويه ونفسنا نشتم روحنا بنجيب نفس الدول كامثله لدول افضل مننا . 
يا جماعه بجد ده مرض ولو متخلصناش منه ابقي قابلني شكرا ..
كان في واحد كده زمان قال ( مشكله مصر في النفوس .. ولا هي في الشوارع ولا في الفلوس ) وسلمولي علي الحبايب ..


                                                     لـ حامد عمر

الأحد، 19 يونيو 2011

اسلاميه او مدنيه مش مهم !!

الاختلاف كل الاختلاف اليوم يصب في الدستور ام الانتخابات . 
انا هشوف الموضوع من ناحيه تانيه فتجد نريدها اسلاميه والاخرين لا مدنيه فيرد الاسلاميين الاسلام اساس المدنيه ويرد المدنيين لا نريد ان يحكمنا متشدد والجدل هنا وهناك بين اسلاميه ومدنيه 
( نريدها انسانيه ) . 
كالعاده سيخرج من يقول لي ان الاسلام خير ضامن لتلك الدوله الانسانيه .
وينتفض مناصري الدوله المدنيه انها حقا تساوي دولتنا فهي تلك الدوله الانسانيه .
بما اني انا صاحب الاختراع ده من حقي اعمل فيه اللي انا عايزه 
اولا تعريف الدوله الانسانيه  : هي تلك الدوله التي تضع الانسان في المقام الاول وكل ما هو غيره يليه في الترتيب .
دا ان شاء الله التعريف وبالنسبه لكيفيه الاداره : يتم وضع كل القوانين بحيث يتم دراسه مدي استفاده المواطن منها ( استفاده المواطن وفقط ) 
اظن انه واعتمادا علي اقوال الاسلاميين والاخوه المدنيه ( عندما يكون القانون مدروس ومتفصل لمصلحه المواطن فانه لن يخالف الدين والذي همه الاول الانسان وايضا لن يخالف المدنيه والتي هدفها الاول الانسان .
ولكي لا يفهم كلامي بانه تسفيه للدين اي كان الدين ولكي لا يري البعض انني متعصب لجهه ما اقرأ هذا المقال وهتعرف انت ليه ممكن تشوفني كده ( شيكابالا رئيسا والبرادعي هداف الدوري )

قال جدي : العقل اسوار

في تلك البلاد البعيد والتي تبلغ من الفقر مبلغا لا يملك الناس سوي شئ واحد هو عقولهم وهناك من يستغني عنه ليصبح مفلسا تماما 
كنت اسير انا والجد.
عندما قال : بني اتري تلك الارض ؟
قلت : نعم جدي .
قال : اتعلم ان صاحبها والذي احاطها بسور يمتلك ايضا الارض حول السور .
قلت : اذا لماذا يحيط ذلك المكان الصغير ويترك كل تلك الارض ؟
قال : انه لا يستطيع ان يعيش في ذلك المكان الكبير فاختار الاصغر .
قلت : عجبا أأمتلك الكثير وارضي بالبعض منه .
قال : هذا اختيارك . 
قلت : ماذا تقصد يا جد ؟
قال : هل تعلم اني قد بلغت السبعين ؟
قلت : نعم .
قال : اتظن انه يمكنني هزيمتك في الجري ؟؟
قلت : مستحيل .
قال : هذا اختيارك ، فلنحاول ؟
وبدأنا في العدو لمسافه ما كنت انا الاسبق ولكن تعبت اما جدي فكان يجري هادئا غير متعب  وفي النهايه سبقني .
قلت : كيف تفعل ذلك ؟
قال : انا اخترت لنفسي سورا اكبر مما اخترته انت لنفسك .
بني ، لديك في عقلك الكثير ابني السور الذي تريد في المكان الذي تريد ولكن كن علي يقين بانه ما يزالت هناك من المساحه ما لم يحتويها سور عقلك .


المستحيل فقط نصنعه لنؤمن به ، ولكنه حقا غير موجود .

                                                         لـ حامد عمر

الخميس، 16 يونيو 2011

شيكابالا رئيسا والبرادعي هداف الدوري !!

عزيز القارئ لا تظن انني من الحماقه كي اكتب في العنوان ما يجذبك وفي الموضوع اكتب مثلا ان البرادعي ده الي في مسابقه ستار اكاديمي لا انا اقصد محمد مصطفي البرادعي المحامي اللي مصر كلها عارفاه .
ولكن ايضا لا تعتقد انني اكتب كنوع من الدعايه لذلك الرجل فانا لا اعرف عنه ما يكفي لان اؤيده المهم ندخل في الموضوع .
لا يعنيني كثيرا من يفوز بانتخابات الرئاسه ولكن تعنيني ثقافه ما لا يدركها معظمنا .. 
بدأت الحدوته وانا قاعد جنب ابن عمي اللي يعتبر مش من مؤيدي البرادعي وكنت فاتح الفيس بوك بتاعي المهم لقيت سؤال من الاسئله الكتير اللي بتيجي علي الفيس بيقول هل تتوقع فوز البرادعي في انتخابات الرئاسه ؟؟
انا مكنتش هجاوب لقيت ابن عمي قالي اعمل ((لا)).
قلتله لا مانا معرفش الصراحه هيفوز ولا لا .
قالي ايه ده يعني انت عايزه يفوز ؟؟
قلتله مش هيهمني كتير انا لسه مجمعتش معلوماتي علشان اقول مين اللي هنتخبه يمكن يكون البرادعي ويمكن غيره.
قالي يا ابني اعمل ((لا)) .
قلتله بس انت هتعمل لا علي اساس ايه ؟؟
قالي علي اساس اني مش عايزه رئيس لمصر.
قلتله بس السؤال بيقولك تتوقع مين مش تتمني مين .
قالي يعني ايه قلتله يعني مثلا مش انت زملكاوي ؟؟ 
قالي اه .
قلتله طيب لو الاهلي فارق بــ18 نقطه عن الزمالك وفاضل 7 ماتشات في الدوري انت بتتمني مين يكسب الدوري ؟؟
 قالي اكيد الزمالك.
قلتله لكن تتوقع مين ممكن ياخد الدوري في الظروف اللي شرحتهالك .
قالي فرق 18 نقطه وفاضل 7 ماتشات يبقي اتوقع الاهلي ياخد الدوري .
قلتله هو الموضوع كده بالظبط .
انت بتتمني مش البرادعي اللي يمسك الرئاسه لكن السؤال بيقول تتوقع مين ؟؟ .... ودلوقتي ممكن تقولي تتوقع مين ياخد الرئاسه ؟؟
فكر كده وقالي معرفش معنديش معلومات كفايه .
قالتله برافو عليك .


سؤال المقال تتوقع مين ياخد هداف دوري 2011 ؟؟


                                                        لـ حامد عمر

الأربعاء، 15 يونيو 2011

الراجل اللي مش فاكر اسمه

في ليله من ذات الليالي , غير القمريه المظلمه وفي اواخر شهر ديسمبر 
طبعا الاسلوب ده يوحي بأني هقابل عفريت لكن مش ده اللي هيحصل عشان ده مقال مش فيلم عربي ابيض واسود 
المهم في تلك الليله ولد الراجل اللي مش فاكر اسمه


الراجل اللي مش فاكر اسمه هو الشخص الوحيد الذي يفهم كل شئ في الكون دون ان يفهم شئ ..نعم .. لا تتعجب 


بالمناسبه ولكي لا يقول البعض اني عايز جنازه واشبع فيها لطم انا هتكلم علي مشكله الجاز بعد فتره طويله اظن انها كانت تتحل فيها 


ونزلت الشارع وقلت لازم اسال الناس ايه رايهم في المشكله ؟؟ مانا مش هسكت بقي ..

اول لما نزلت قابلت راجل راكب عربيه مرسيدس لابس بدله وكرافته سوده وبصراحه شيك جدا قلت اساله واهو يعمل سعر للحلقه التعبانه في برنامجي اللي مش بيشوفه غير انا وامي  وساعات اختي لو فاضيه 

انا:  لو سمحت ممكن رايك في مشكله الجاز ؟؟
هو: والله انا العربيه بتاعتي مش بتمشي بالجاز ..
انا : شكرا يا استـ..
هو : بس اكيد ممكن اقول رايي
انا بنظره خائبه :اتفضل قول رايك 
هو : والله انا بشوف ان كل ده لان مصر مش بتساعد روؤس الاموال انها تشتغل ومش بتقدم تسهيلات للمستثمر الاجنبي في قطاع البترول 
انا : شكرا علي راي حضرتك بس يعني والحل ايه ؟؟
هو : والله تقدر تسال وزير البترول .
انا : احم !! ايه الاحراج ده .. شكرا 


وكملت مشي لحد لما قابلت واحد لابس نظاره ماركه كعب الكوبايه وشايل كتاب في ايده ولابس بلوفر صوف اكل عليه الدهر وشرب 


انا : لو سمحت ممكن اخد راي حضرتك في مشكله الجاز اللي مبهدله الميكروباصات والتاكسيات والسواقين بيموتو بعض بسببها  ؟؟
هو : حضرتك يعني ده منظر واحد عنده عربيه ؟؟
انا : يعني هو دا حضرتك منظر مذيع ؟؟
هو ابتسم في براءه الطفوله : والله يا رفيقي انا اري ان المشكله تكمن في تخلينا عن اشتراكيه عبد الناصر .
انا : اذا فأنت تري الحل في رجوع الفكر الاشتراكي ؟؟
هو : لا .. انا لا اري , لا اسمع , لا اتكلم .
انا : شكرا ..


وكملت وقابلت راجل لابس جلباب من النوع القصير قليلا وله وجه وقور ولحيه 
انا : ممكن اسالك سؤال يا عم الشيخ .
هو: اتفضل يا ابني 
انا : ايه رايك في مشكله الجاز ؟؟
هو : المشكله في البعد عن الله وعدم اتقاءه مما يوجب علينا اللعنات 
انا : طيب حضرتك بتشوف حل معين للمشكله ؟؟
هو : لا ليس لدي حلول لانه ليس لدي معلومات كافيه عنه .
انا : اذا لماذا حددت المشكله وليس لديك معلومات يا عم الشيخ 
هو : انصرف يا بني ورايا صلاه 
انا : شكرا 


وكملت مشي دخلت كافيه لقيت واحده فاتحه الفيس بوك وبتقرا خبر عن المشكله بتاعتنا قولت بس دي اللي هتجيب المفيد 
انا : ممكن اسال حضرتك سؤال ؟
هي : ربنا يشفي ..
انا : اييييه اييه اللي ربنا يشفي دا برنامج محترم 
هي : اتفضل اسال 
انا : ايه رايك في مشكله الجاز ؟؟
هي :معرفش كتير عن المشكله بس..
انا : اوك تما..
هي: بس طبعا دا ميمنعش اني اقول رأيي ؟
انا : اتفضلي .
هي :معلش ممكن السؤال تاني ؟؟
انا : همم رايك في مشكله ال ج ا ز ؟؟
هي بابتسامه بارده جدا (( نو كومنت ))
انا : شكرا .. (انا في بالي :  نعم ياختي نو كومنت طيب )
ايه بس يا ربي اللي دخلني الكليه دي وشغلني الشغلانه دي 


علي العموم اقفل البرنامج وافضالك المهم كنتم مع برنامجكم المفضل 


انا خلاص خلصت اقراصي .. والصداع هيفرتك راسي

المهم وصلنا اخر المقال وجه معاد السؤال :
يا ترا الراجل اللي مش فاكر اسمه يبقي مين لو عرفت الاجابه متبعتهاش ولا تتصل علي اي ارقام  ومفيش ولا جوايز ولا كلام فاضي .... ببساطه لان الاجابه هي ....العبد لله.

                                                                                                                                                             لـ حامد عمر

الأربعاء، 8 يونيو 2011

لعنه الجنيه ..


بعد لما قرأت خبر انه الحكم في موضوع التعامل في قناه السويس بالجنيه قريبا لم ادري اافرح ام احزن فانا لفتره طويله كنت وما زلت مؤيدا لاستخدام العمله المصريه في رسوم المرور بقناه السويس المصريه ولكن دوما كنت اقول انه يجب توافر شروط للقيام بذلك العمل ووجدت الكثير من التساؤلات من اصدقائي عندما تكلمت عن انه من الممكن ان يمثل التعامل بالجنيه في القناه في ذلك التوقيت كارثه وحمل ثقيل علي الاقتصاد المصري مما يؤدي الي الانهيار الحتمي وقررت ان اكتب ذلك المقال موضحا لاصدقائي جوانب الموضوع بدراسه اقتصاديه بسيطه  
منذ فتره ليست اقل من 3 سنوات وانا اتسائل لماذا لا يكون التعامل بالجنيه لكن في وجود شروط  منها تواجد احتياطي من العمله الاجنبيه يكفي كافه واردات مصر لمده عامين علي الاقل وذلك ما ليس متاح حاليا 
زياده مطبوعات مصر من العمله وهو ايضا ما ليس متاح مطلقا 
لان الدول الغربيه لن تسمح لك ان تجعل لعملتك قيمه بسهوله وهم يعلمون ايضا انهم لن يتركو المرور من القناه من الاخر كده يعني هيعدو منها هيعدو منها وهم مش هيسمحولك بسهوله تلوي دراعهم بالتالي هيفرضو عليك بعض الصعوبات في الحاجات اللي انت بتستوردها منهم ساعتها بقي نبقي وصلنا لحرب النفس الطويل واللي نفسه اطول هيطلع لفوق والتاني هيغرق علشان كده قلت لازم وجود احتياطي من العمله الاجنبيه يكفينا لفتره كبيره علشان يكون نفسنا اطول لانهم اكيد مش ممكن يصبرو سنتين مثلا من غير ما البترول يروحلهم بالتالي هيضغطو عليك لمده كام شهر لكن بعدها هيستسلمو لموضوع الدفع بالجنيه وهنا بتيجي الازمه لان ساعتها هتلاقينا عمالين نرقص ونهيص ومنعرفش اننا بنأذي نفسنا .... 
ليه بس يا عم الحج ما الناس استسلمو والموضوع بقي 100 فل وعشره ؟؟ 
هقولك لا .. لان لما الناس دي كانت بتيجي قبل كده كانت بتدفع للقناه بالدولار اللي المفروض بيروح لخزينه الدوله يعني دولار داخل لخزينه الدوله 
انما لما الخواجات هيدفعو بالجنيه اكيد هيروحو يشتروح من المصارف اللي معظمها خاص مش تبع الدوله بالتالي انت عملت زياده في دخل المصارف الخاصه من العمله الخضرا ونقصت اللي بيدخل خزينه الدوله من الورق اللي بيدبح وبالتالي انت هتفضي خزينه الدوله من العمله الاجنبيه وترجع تضطر تشتري دولار من المصارف الخاصه اللي اكيد هترفع السعر لانك محتاجو وبكده الجنيه قيمته تنزل او الاختيار التاني انك تروح تشتري من الخواجات اللي هم محتاجين فلوسك يدفعوها في القناه وبالتالي سعر الجنيه مش هيزيد برضه علي افضل الظروف دا اذا منزلش يبقي انا لازم اجهز نفسي لحروب معينه حرب النفس الطويل مع الخواجات وحرب اللعب بالبيضه والحجر مع المصارف الخاصه لانك يا تستغلهم يا يستغلوك 
                                                                                             لــ حامد عمر 

الثلاثاء، 31 مايو 2011

بلد العجايب

مقالنا اليوم من ذلك النوع الذي لم تعتاد عزيزي القارئ ان تراني اكتبه او لعلك تعتاد.


الموضوع كله اننا ( انا ونفسي ) كنا راكبين ميكروباص( 14 راكب خط البيت-الكليه ) وفكرنا سوا انا وهي ،
هنعمل ايه في الامتحان بتاع بعد بكره، واحنا قاعدين نفكر لقيت السواق -في نادره من النوادر- بيشغل اغنيه غريبه علي السواقين الاغنيه للفنان (محمد منير)وهي اغنيه( ورده الجزائريه) تقريبا اللي هي (شئ من بعيد) اغنيه حلوه اوووي المهم العمده منير- كما احب ان اسميه- بيقول فيها( بيقولي حصليني علي بلد العجايب ) وطبعا زي مانتو عارفين او مش عارفين نفسي مش بتعدي حرف بدأت تقولي هو يقصد ايه ببلد العجايب دي  قلتلها وحياتك ما اعرف،
بس هي اكيد بلد فيها اللوحه الارشاديه بتاعت الطريق تقولك اتجاه اجباري لليسار وتفضل ماشي خمسه كيلو انك تلاقي الاتجاه ده مفيش .
 لاحظ كمان ان في كل العالم وفي العالم كله لما تلاقي الظل بتاع الميكروباص بيبعد عن الرصيف  يبقي العربيه بتبعد عن الرصيف لكن هناك في البلد ده في احتمالين اما ان العربيه بتبعد فعلا او الرصيف هو اللي بيبعد والله اعلم.
اكيد في البلد ده في الناس اللي هم بيقولو( الحق يا عمنا  بيقولك  الاخوان لو مسكم البلد هيلبسونا عبايات قصيره ) وكأن هذا اسوأ ما سيفعله الاخوان.
واكيد كمان البلد دي فيها واحد كده ( اخوان ومتقولش لحد ) يقولك يا عم الديموقراطيه اختراع يوناني قديم ايام الوثنيه ومن تشبه بهم فهو منهم .
وتسأل واحد يعني ايه ليبراليه يقولك ( دا نظام الحكم في ليبيريا قديما ) بجد مهزله ( موقف حقيقي ) .
هو نفسه البلد اللي واحد (اهلاوي ) يقولك ( الزمالك ده عار شوف اغلبيه اللي عملوه كانو انجليز دا نادي الاحتلال الي مزبله التاريخ ) والله يا شيخ اي مزبله انضف من المزبله اللي خرجت بالكلام ده.
فيرد الجانب الابيض ( زملكاوي ) ( هو انتو مش واخدين بالكم ان معظم رموز الفساد كانو بيشجعو الاهلي يعني دا نادي الفساد - دا طبعا من المزبله اللي جنب الاخ اللي فوق - عشان كده تحس انه نفس نوع الزباله .
وتتحول الهتافات الثوريه في ذلك البلد الي هتافات كرويه رغم انه هندسيا لا علاقه بين الثوره والكوره .
وتلاقي واحد محترم جدا يقولك النظام القديم كان معيشنا في((( امان)))) ،فيرد واحد ويقولو انت فل وانت .... ، يا جماعه ليه المقارنه وتضيع الوقت بين النظام القديم والنظام الثوري( المؤقت) ما دام كده كده النظام القديم مش هيرجع يبقي لو شايف عيوب في النظام الثوري( المؤقت) - وما اكثرها -  نحاول نصلحها سوا           سووووووووووووووووووووا



                                                                              بقلم حامد عمر

الخميس، 19 مايو 2011

خطر ببالي 2

من يستنقص من فضل يحقد عليك .

 حياة  المضطهد دائما اطول .

السماء ليست بعيده والوصول اليها ليس معجزه فقط ارفع يديك لتلمسها. 

الوحيد القادر ان يكون افضل منك هو من يمتلك اعين وعقول اكثر منك .

دائما ستكون مفيد فكن كما انت ولا تتجمل فهناك من بحاجه اليك .

حامد عمر

خطر ببالي 1

الحكم الديموقراطي ككره التنس  . والحكام المستبدين يتقنون فقط شد الحبل

لكي تكون سياسي ناجح ،عليك اتقان اللعب بدماء الشهداء والحديث دائما عن معاناه الاطفال

الحياه مثل خط الاعداد هناك من يقضيها كامله في الجزء السالب من الخط وهناك من يعبر الصفر ليطبع اسمه علي الصفحات الاولي ويكتب اسمه بحروف من نور ولكن كيف هذا هو السؤال؟؟
ولـدت فـي ذلـك الـمـجـتـمـع الـغـيـر مـدركـ لـعـظـمـة الانـثـي ولـكـنـي لـن امـوت وهـو كـذلـك.
الجهل عندما ينسي الناس اخلاقهم والتخلف عندما يجدون من يستمع لهم
                                                                                       حامد عمر

نحترم الناس لاننا محترمون وليس لانهم محترمون

نبدأ بسم الله 

ليعلم الجميع لم انشئ تلك المدونه الا لحفظ ما ادونه وبناء علي نصيحه من المقربين بأن ما اكتبه سيندثر مع الوقت وواجب علي ان احفظه من الضياع ولم اجد وسيله مريحه اكثر من المدونه وفيما يلي سأحاول سرد ما كتبت في الماضي واضافه عليه سابدأ بالتدوين هنا 


نحترم الاخرين لاننا محترمون وليس لانهم محترمون 


                                                                                               حامد عمر

السبت، 7 مايو 2011

امسح نضارتك ...

قالو قديما كن جميلا تري الوجود جميلا 

انتقل رجل مع زوجته إلى منزل جديد وفي صبيحة اليوم الأول وبينما يتناولان وجبة الإفطار قالت الزوجة مشيرة من خلف زجاج النافذة المطلة على الحديقة المشتركة بينهما وبين جيرانهما انظر يا عزيزي إن غسيل جارتنا ليس نظيفا .. لابد أنها تشتري مسحوقا رخيصا..
ودأبت الزوجة على إلقاء نفس التعليق في كل مرة ترى جارتها تنشر الغسيل..

وبعد شهر اندهشت الزوجة عندما رأت الغسيل نظيفا على حبال جارتها وقالت لزوجها انظر .. لقد تعلمت أخيرا كيف تغسل.

فأجاب الزوج: عزيزتي لقد نهضت مبكرا هذا الصباح ونظفت أنا لكي زجاج النافذة التي تنظرين منها !!.

* قد تكون أخطائك هي التي تريك أعمال الناس خطأ فأصلح عيوبك قبل أن تنتقد عيوب الآخرين ولا تنسى أن من راقب الناس مات هماً.

احياناً تكون المشكلة نابعة من انفسنا وبناءً عليها نحكم على تصرفات الآخرين
ان صفاء النفس ونقاءها والإرتقاء بها عن الشوائب يجعلنا نحسن الحكم على الأمور
ونرى الآخرين بمنظار خالي من العيوب .. وبالتالي نتمكن من الحكم عليهم بموضوعية

الجمعة، 6 مايو 2011

الحلقه السادسه ( استرها معانا يا رب )

الحمد لله علي كل حال .... ربنا يستر 


طبعا الجملتين دول فضلو في دماغي طول اليوم وانا في الكليه , حتي لما كلمتني مريم في الموبايل 


مريم : انت فين ؟؟!!
انا : في الكليه .
مريم : يا سلام ... معاك مين ؟؟
انا : احمد 
مريم : انت بتستهبل !! ... احمد مين ؟؟
انا :  احمد فوزي 


واضح لسيادتكم عزيزي القارئ من خلال متابعتكم للحلقات وخبرتكم باسلوب كلامي مدي البرود اللي انا برد بيه عليها ومدي العصبيه اللي هي بتتكلم بيها 
بس هعمل ايه انا بس عمال افكر في اللي هيحصل في البيت 


مريم : انا عايزه اشوفك حالا 
انا : حالا !!  فين ؟؟
مريم : في اي مكان انا دلوات في الكليه ... تعالي
انا : ورايا حاجات في الكليه لازم اخلصها
مريم : كده !! ... طيب انت حر واشبع بالبنات اللي معاك 
انا : بنات مين يا مجنو........ الو ...الو .... مريم !!


قفلت السكه بيني وبينكم بعدين وانا مع نفسي وبفكر في اللي حصل لو انا مكانها وبتكلمني بالاسلوب ده دانا هولع فيها وفي التليفون وفي نفسي 
خلصت الكليه ركبت ميكروباص والسواق مشغل اغاني عجيبه وسايق بسرعه 
انا : بر احه يا اسطي معاك ارواح 
رد عليا بصوته اللي رعبني 
هو : اللي خايف ينزل ياجدعان 
انا : مش موضوع خوف بس يعني الدنيا مش هتطير 
اف وبصلي كده وقال  ما تهدي بقي يا ابني انت ولم نفســ.....
لسه مخلصش الكلمه ولزق في الرصيف والميكروباص كان هيتقلب بينا الحمد لله دا محصلش 
وانا نازل احسن يا اسطي اشرب 
هو: غور يلا يا ابن التيييييييييييييييييت 
المهم ركبت واحد تاني كان فاضي المهم مشغل عمرو دياب ومنير وبيغني معاهم  انا راكب جنبه استغربت 


انا : يا سلام والله انت معلم 
هو : خير يا استاس 
بيني وبينكم اتقفلت قفله سواد بس معلش اهو احسن من غيره 
انا : هو حضرتك سواق ... متأكد يعني ؟؟!!
بصلي وضحك من غير رد 
وعند اول ملف وسواق تاكسي بيعدي ادامو والسواق قام مطلع نص جسمه من الشباك 
: دانتا سواق تيييييييييييييييييييت 
رحت باصص ليه دلوات اتاكدت انك سواق يا كبير 
نزلني بقي انا وصلت 


وصلت شارعنا وطالع علي البيت وعمال اقدم رجل واخر رجل عارف المصير الاسود اللي مستنيني 


فتحت الباب ودخلت عملت نفي مستعجل عايز ادخل الحمام  وجريت علي طول ابويا في الصاله 
بابا : انت شرفت 
انا : سلام عليكم عملين ايه.... ثواني ..
وجريت علي الحمام .. وسامع ابويا .. اه  طبعا لازم تجري علي جوا ماهو الكيف بقي بيذل .. حبكت يعني تولع سجاره دلوات 


ماما : سجاره ايه !!!
 بابا : ابنك يا هانم بيشرب زفت علي دماغه ودماغ اللي خلفوه ومش بعيد يكون بيتعاطي حاجه 
ماما : يا نهار اسود ... استغفر الله العظيم يا رب...ليه كده يا ابني احنا عملنالك ايه بس 


بابا : ادي اخر دلعك فيه 
ماما : اهه عندك اتصرف معاه 
ياااااااااه ديما ماما ليها مواقف لا تنسي عمرها ما اتخلت عني 


المهم خرجت من الحمام 
يا بابا والله مش بشرب ولا سجاير ولا اي حاجه تانيه  واصلا ريحتها مش بتريحني 
بابا : لا والله امال ايه اللي انا شوفتو الصبح ده 
انا : طييب انزل اسال عم جاي مين كان بيدخن ...دا احمد والله 
بابا : وانت ايه ... معقول ماشي معاه كده مفيش نفس كده ولا حجر كده 
انا : يابابا نفس ايه بس هو انا بتعلم الغوص يا حج والله ريحتها بتخنقني 
بابا : انت كمان بتهزر ... طيب ادخل جوا مش عايز اشوف وشك انهارده خالص 
انا : ليه بس !!
بابا : اهه كده وخلاص وشك بيعصبني 
انا : حاضر ...

يااااااااه لو الواحد يعرف انها هتصفي علي كده مكنش شغل باله طول النهار 

يا لهوي دانا بوظت الدنيا مع مريم علشان الموضوع ده وفي الاخر يطلع كده 
طلعت من الاوضه : بابا ما تتخانق معايا 
بابا : غور يلا من وشي بدل ما اضربك بالجزمه 
انا : حاضر !!
ايه ده انا اتجننت ... دلوات ادامي مصيبه تانيه مش عارف هعمل ايه مع مريم ربنا يستر